کد خبر : 47826
تاریخ انتشار : یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹

تحقق سند توسعه گیاهان دارویی نیاز رشد اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد

تحقق سند توسعه گیاهان دارویی نیاز رشد اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد

براساس سند توسعه گیاهان دارویی که قرار است با مشارکت ۱۰ دستگاه اجرایی کهگیلویه و بویراحمد عملیاتی شود ۲۰۰ هزار هکتار از مراتع استان زیر کشت گیاهان دارویی می رود. در صورت تحقق این طرح علاوه بر ایجاد فرصت شغلی برای ۱۲هزار خانوار ، میزان تولید گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد که هم اکنون بسیار

براساس سند توسعه گیاهان دارویی که قرار است با مشارکت ۱۰ دستگاه اجرایی کهگیلویه و بویراحمد عملیاتی شود ۲۰۰ هزار هکتار از مراتع استان زیر کشت گیاهان دارویی می رود.

در صورت تحقق این طرح علاوه بر ایجاد فرصت شغلی برای ۱۲هزار خانوار ، میزان تولید گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد که هم اکنون بسیار اندک است به سالیانه ۱۵۶هزارتن افزایش خواهد یافت.

کارشناسان منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد ارتقای وضعیت معیشتی جوامع محلی، حفظ رویشگاه های طبیعی و تامین مواد اولیه کارخانه های گیاهان دارویی استان را از حداقل مزایای این طرح می دانند.

در حالی که کشورمان در زمینه صادرات برخی گیاهان دارویی مانند زعفران، گُل محمدی، آنغوزه، باریجه، گون، کتیرا و زیره جایگاه خوبی در جهان دارد و این بخش توانسته سالیانه درآمد قابل توجهی نصیب بهره برداران ایرانی کند اما کهگیلویه و بویراحمد تاکنون نتوانسته است متناسب با ظرفیت های خود از پرورش گیاهان دارویی برای درآمدزایی و رونق تولید استفاده کند.

پرورش گیاهان دارویی هم اکنون در ۲ حوزه جهاد کشاورزی و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در حال اقدام است .

اگرچه جهاد کشاورزی استان در سال های اخیر با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت تلاش کرده است برای کشت گیاهانی مانندآلوئه ورا، آویشن، بادرنجبویه، به لیمو، رزماری، کدو تخمه کاغذی، نعناع فلفلی، استویا و بابونه اقدام کند اما سطح بهره برداری نسبت به ظرفیت های کهگیلویه و بویراحمد اندک است.

منابع طبیعی و آبخیزداری استان هم با مشارکت جوامع محلی توانسته است در سال های اخیر بیش از ۴۰ هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد را زیر کشت گیاهان دارویی ببرد اما این تنها بخش کوچکی از ظرفیت های شناسایی شده کهگیلویه و بویراحمد است.

وجود بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد که یکی از ارزشمندترین گنجینه های خدادادی این استان محسوب می شود و شناسایی بیش از ۴۰۰ گونه گیاه دارویی نشان می دهد این خطه در صورت برنامه ریزی اصولی می تواند حرف های زیادی برای گفتن در این میدان پردرآمد داشته باشد.

تحقق طرح سند جامع گیاهان دارویی در انتظار اعتبار

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح جامع توسعه گیاهان دارویی تدوین و اجرای آن در استان تصویب شده و تحقق آن در انتظار تخصیص اعتبار است.

گودرز باقری فرد اظهار داشت: عملیاتی شدن این طرح نیازمند تعامل ۱۰ دستگاه اجرایی از جمله مدیریت برنامه و بودجه، جهادکشاورزی، منابع طبیعی، دانشگاه علوم پزشکی و جهاد دانشگاهی است.

وی اضافه کرد: براساس برآوردهای انجام شده کارشناسان منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد برای اجرایی شدن این طرح به حداقل ۲میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال سرمایه گذاری نیاز است.

وی بیان کرد: براساس سند جامع گیاهان دارویی ۲۰۰ هزار هکتار از مراتع استان ، جنگل ها واراضی کشاورزی کم بازده زیرکشت گیاهان دارویی خواهد رفت که در صورت اجرایی شدن این طرح سالیانه ۱۵۶هزار و ۶۷۰ تن گیاه دارویی شامل شیرابه آنغوزه ، برگ مورد، آلورئه ورا و گل محمدی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: براساس این طرح ۶۰درصد اعتبار مورد نیاز توسعه گیاهان دارویی استان از سوی دولت و ۴۰درصد نیز توسط مجریان و از محل تسهیلات بانکی تامین می شود.

مزایای توسعه گیاهان دارویی

باقری فرد تاکید کرد: در صورت عملیاتی شدن سند جامع توسعه گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد ۱۲ هزار خانوار با جمعیت ۶۰ هزار نفر از مزایای اشتغال و درآمدزایی آن بهره مند می شوند.

وی عنوان کرد: حفظ و بهره برداری بهینه از رویشگاه های موجود،تقویت انگیزه بهره برداران برای حفظ عرصه های طبیعی،صیانت از ذخایر ژنتیکی گیاهان دارویی استان، افزایش سهم منابع طبیعی در تولید ناخالص ملی از حداقل مزایای عملیاتی شدن توسعه کشت گیاهان دارویی در استان است.

باقری فرد اضافه کرد: افزایش سهم استان در صادرات گیاهان دارویی ، کمک به تعادل دام و مرتع ، استفاده از منابع طبیعی برای مبارزه بیولوژیک علیه آفات و توسعه پایدار از دیگر مزایای این طرح است.

میزان بهره برداری موجود

باقری فرد تاکید کرد: در زمان حاضر برداشت شیرابه گیاه دارویی آنغوزه در ۲۰۰هکتار از مراتع این استان در مراحل پایانی است.

وی اظهار داشت:پیش بینی می شود امسال ۲۰ تن شیرابه گیاه دارویی آنغوزه در کهگیلویه و بویراحمد برداشت شود. 

وی با اشاره به اینکه قیمت هر کیلوگرم شیرابه آنغوزه که از سوی دلالان با هزینه کمتر از ارزش واقعی آن خریداری می شود ۴۰۰ هزار تومان است بیان کرد: کشت این محصول درآمد خوبی نصیب بهره برداران می کند.

باقری فرد اضافه کرد:با انجام آموزش های تخصصی امسال برای نخستین بار بهره برداران بومی استان خود کار استیصال شیرابه آنغوزه را انجام می دهند.

چشم انداز کوتاه مدت

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: طرح توسعه کشت گیاهان دارویی به عنوان یکی از راهکارهای اقتصادی کردن مراتع برای جوامع محلی تا پایان سال جاری در۶ هزار هکتار از مراتع استان انجام می شود.

دیگر راهکارهای بهره وری از گیاهان دارویی

وی با اشاره به اینکه شیرابه گیاه دارویی آنغوزه به صورت خام به خارج از کشور صادر می شود افزود: برای افزایش درآمد بهره برداران بومی نیاز است تا یک سرمایه گذار با حمایت دولت واحد فراوری گیاهان دارویی در استان ایجاد کند که در صورت تحقق این امر زمینه ۱۰برابر شدن ثروت آفرینی از راه فروش گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد فراهم می شود.

کهگیلویه و بویراحمددارای ۵۵۲ هزار هکتار مرتع و ۸۰۰ هزار هکتار جنگل است.

ظرفیت های پرورش گیاهان دارویی در حوزه کشاورزی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: استان استعدادهای فراوانی برای کشت و توسعه گیاهان دارویی از گونه های به لیمو،آلوئه ورا،نعناع فلفلی و گل محمدی از جمله داروهای گیاهی دارد.

شهرام عسکری با اشاره به اشتغالزایی بالای تولید گیاهان دارویی،امکان صادرات و ظرفیت های خوب کهگیلویه و بویراحمد برای کشت این محصولات اظهار داشت: از کشت این محصولات حمایت می شود.

وی بیان کرد: با توجه به در دست ساخت بودن کارخانه فرآوری گیاهان دارویی گچساران ظرفیت کشت گیاهان دارویی در یک هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی استان وجود دارد.

انتهای پیام/فرزانه شریفی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.